پس از وقفه ای چهار سال و نیمه ٬ سران سه کشور ژاپن ٬ کره جنوبی و چین نهمین اجلاس سه جانبه خود را برگزار کردند. کیشیدا نخست وزیر ژاپن ٬ لی چیانگ نخست وزیر چین و یون سوک یول رییس جمهور کره جنوبی روز ۲۷ ماه می این اجلاس را در کره جنوبی برگزار کردند.

بخش اول این گزارش از سایت وزارت خارجه ژاپن اخذ گردیده و لذا بیشتر بر سخنان نخست وزیر ژاپن در اجلاس پرداخته شده و توافقات سه جانبه در لابلای  سخنان ایشان مورد اشاره قرار گرفته است. بخش دوم گزارش ناظر بر اهم توافقات فرهنگی  سه کشور در اجلاس اخیر است که در رسانه ها ٬ جمع بندی و  ذکر گردیده اند.

بخش اول : گزارش سایت وزارت خارجه ژاپن از اجلاس سه جانبه سران ژاپن چین و کره جنوبی [i]

1- ملاحظات کلی

رهبران سه کشور ژاپن ٬ چین و کره جنوبی بیست  و پنجمین سالگرد همکاری های سه جانبه را گرامی داشتند و از احیای روند سه جانبه استقبال کردند. علاوه بر این،  در مورد ارتقای همکاری های  عملی آینده‌محور ٬ که در زمینه‌های مختلف توسعه یافته است و در مورد ادامه همکاری‌ها تحت ریاست ژاپن توافق کردند.با این نشست ریاست گروه به ژاپن منتقل می شود که میزبان دور اینده نیز خواهد بود.

سران سه کشور  در مورد همکاری های سه جانبه آتی و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.نخست وزیر کیشیدا در سخنان افتتاحیه اجلاس سران، با توجه به اخطار کره شمالی برای پرتاب ماهواره، اظهار داشت که چنین پرتابی در صورت انجام، نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود و از کره شمالی خواست آن را انجام ندهد.

2- همکاری سه جانبه

رهبران سه کشور بر اهمیت همکاری های سه جانبه در مقطع زمانی کنونی  تاکید  و بر ارتقای همکاری در زمینه های اولویت دار  که جمهوری کره به عنوان رئیس پیشنهاد کرده است، توافق کردند. این سه رهبر همچنین از نقشی که دبیرخانه همکاری سه جانبه تا به امروز ایفا کرده است، قدردانی کردند.

نخست وزیر کیشیدا در این اجلاس اظهار داشت که ژاپن، چین و کره  باید اندیشه های  خود را کنار هم بگذارند تا جهان را به سمت همکاری به جای تفرقه و تقابل از طریق گسترش مناطقی که سه کشور می توانند از آن سود متقابل ببرند، هدایت کنند، اگرچه  گاهی اوقات به عنوان همسایه با مشکلاتی روبرو می شوند. علاوه بر این، کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، دیدگاه های ژاپن را در  سه حوزه:  مبادلات مردم با مردم، جامعه پایدار، و همکاری با آسه آن، بر اساس اهمیت همکاری های سه جانبه در مقطع زمانی  کنونی، تشریح کرد.

(1)تبادل مردم با مردم

الف: مبادلات چندلایه مردم به مردم با محوریت جوانان و شکل دادن به آینده روابط بین سه کشور، پایه ای است که درک متقابل و اعتماد را نسبت به آینده پرورش می دهد و همچنین نیروی محرکه ای برای ایجاد ایده های جدید بر طرف کردن چالش ها حتی در یک دوره ازمایشی خواهد بود.. بر اساس این شناخت، ژاپن به حمایت از ارتقای اجرای برنامه هایی مانند "CAMPUS Asia" -پردیس اسیا- برنامه تبادل بین دانشگاهی که بین سه کشور آغاز شده و تا جنوب شرق آسیا گسترش یافته است، ادامه خواهد داد. ژاپن همچنین مبادلات مردم با مردم را از طریق گردشگری بیشتر ترویج می کند.

ب: ژاپن از پیشنهاد کره جنوبی  برای تعیین سال های  2025-2026 به عنوان "سال های  تبادل فرهنگی" در میان سه کشور حمایت می کند و در دوره ریاست خود برنامه های سال تبادل فرهنگی  را غنی خواهد بخشید.

(2) جامعه پایدار

نه تنها برای سه کشور، بلکه برای جامعه بین‌المللی نیز سودمند است که الگوی جامعه پایدار از شرق آسیا را از طریق پرداختن به چالش‌های مشترک اجتماعی و اقتصادی  و همچنین چالش‌های جهانی به نمایش بگذارند. ژاپن، همراه با کره  و چین، چالش ها را به فرصت تبدیل خواهند کرد، از جمله با پیشبرد همکاری بر اساس بیانیه مشترک در مورد پیشگیری، آمادگی و واکنش  از بیماری های همه گیر در اینده و همچنین به اشتراک گذاری دانش در زمینه  نرخ پایین زاد و ولد و جامعه پیر به عنوان کشورهایی که پیش از دیگران با این چالش ها مواجه شده اند.

(3) همکاری با آسه آن

آسه آن نقش محوری در ثبات و رفاه منطقه ای ایفا می کند و همچنین از احیای روند سه جانبه استقبال می نماید. از این رو، همکاری سه کشور با آسه آن در زمینه  «چشم انداز آسه آن در هند و اقیانوس آرام (AOIP)» به منظور ایجاد ثبات و رفاه در منطقه، بیش از پیش مهم است. ژاپن در چارچوب آسه آن  بعلاوه سه،  با کره  و چین برای تحقق بیشتر همکاری عملی مانند تقویت همکاری های مالی منطقه ای از جمله ایجاد تسهیلات مالی سریع برای رفع نیازهای فوری مانند  بلایای طبیعی و سایر عوامل خارجی، حمایت از  استارت‌آپ‌ها برای ترویج توسعه پایدار،  استفاده از چشم انداز  زن، صلح و امنیت (WPS) در زمینه‌هایی از جمله کاهش خطر بلایا همکاری خواهد کرد.

3- اوضاع  منطقه ای و جهانی

نخست وزیر کیشیدا اظهار داشت که حفاظت از کرامت انسانی و حفظ و ارتقای  نظم بین المللی آزاد و باز  مبتنی بر حاکمیت قانون ٬ برای تضمین صلح و رفاه در منطقه و جامعه بین المللی از طریق هدایت جهان به سوی همکاری ضروری است. همچنین نخست وزیر کیشیدا موضع ژاپن را در مورد وضعیت کره شمالی، تجاوز روسیه به اوکراین، وضعیت خاورمیانه و همکاری های اقتصادی منطقه ای و بین المللی توضیح داد

(1) شبه جزیره کره

نخست وزیر کیشیدا نگرانی جدی خود را نسبت به فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی و توسعه همکاری های نظامی بین روسیه و کره شمالی ابراز کرد و مجدداً تأیید کرد که خلع سلاح هسته ای کره شمالی و ثبات شبه جزیره کره منافع مشترک سه کشور است. نخست وزیر کیشیدا اظهار داشت که این سه کشور باید از کره شمالی بخواهند که برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک خود را مطابق با قطعنامه های مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور کامل کنار بگذارد. نخست وزیر کیشیدا همچنین خواستار ادامه حمایت رهبران کره  و چین برای حل فوری موضوع آدم ربایی شد و توجه  آنها را جلب کرد.

(2) وضعیت در اوکراین

نخست وزیر کیشیدا اظهار داشت که هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور هرگز در هیچ جای جهان قابل قبول نیست و ایجاد صلح عادلانه و پایدار مهم است. نخست وزیر ژاپن همچنین گفت که ژاپن به تحریم های شدید علیه روسیه و حمایت قوی از اوکراین ادامه خواهد داد.

(3) وضعیت در خاورمیانه

نخست وزیر کیشیدا با ابراز نگرانی جدی از وضعیت بحرانی بشردوستانه در نوار غزه، توضیح داد که ژاپن تلاش های دیپلماتیک برای بهبود اوضاع  انجام داده و بیش از 100 میلیون دلار کمک به فلسطینی ها ارائه کرده است. این سه رهبر توافق کردند که برای حل مسئله صلح خاورمیانه تلاش کنند  و اهمیت تحقق آتش بس پایدار و حمایت از "راه حل دو دولتی" را به اشتراک خواهند گذاشت. رهبران همچنین تأیید کردند که صلح و ثبات  کلی در  خاورمیانه، از منافع مشترک است.

(4) همکاری اقتصادی منطقه ای و جهانی

این سه رهبر توافق کردند که برای ژاپن، کره جنوبی و چین که تولید ناخالص داخلی آنها بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد، مهم است که برای تضمین رشد اقتصادی پایدار و فراگیر در منطقه ایفای نقش کنند و این مهم است که بر اساس بیانیه مشترک  امروز، همکاری های سه جانبه در حوزه مالکیت فکری را ارتقا دهند.

نخست وزیر کیشیدا با اشاره به اهمیت حفظ و تقویت نظم اقتصادی آزاد و عادلانه بین المللی، اظهار داشت که ژاپن قصد دارد در مورد چگونگی توافق تجارت آزاد سه جانبه آینده محور، از جمله رشته های اقتصادی سطح بالا در میان کشورهای عضو، تبادل نظر صریح داشته باشد. سه کشور که هم در تجارت و هم در سرمایه گذاری پیوندهای عمیقی دارند و هدفشان توافقنامه RCEP-plus است.

علاوه بر این، نخست وزیر کیشیدا از ابتکارات کره  در میزبانی جلساتی مانند اجلاس سران هوش مصنوعی سئول استقبال کرد و ابتکارات ژاپن در جهت تحقق هوش مصنوعی ایمن، مطمئن و قابل اعتماد، از جمله از طریق فرآیند هوش مصنوعی هیروشیما را توضیح داد.

نخست وزیر کیشیدا همچنین ابراز امیدواری کرد که سه کشور با یکدیگر برای موفقیت نشست اقتصادی اپک  2025 در کره  و اکسپو 2025 در اوزاکا به میزبانی ژاپن همکاری کنند.

بخش دوم : مهمترین محورهای توافقات فرهنگی در اجلاس سه جانبه که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است[ii]

رهبران ژاپن، چین و کره جنوبی توافق کردند که مبادله افراد-گردشگر- در میان سه کشور را تا سال 2030 به 40 میلیون نفر برسانند و دو سال آینده را «سال تبادل فرهنگی»  تعیین کنند که در بیانیه مشترک اجلاس پیشین سران مقرر شده بود .

یکی دیگر از توافقات  افزایش دانشجویان بین‌المللی برای برنامه تبادل دانشگاهی ذیل عنوان "پردیس آسیا" به 30000 نفر تا پایان سال 2030 است. انواع برنامه‌های تبادل برای جوانان توسط سه کشور حمایت خواهد شد.

بعلاوه ، آنها ایده  گسترش سکویی  برای تفاهم ها و تبادلات متقابل از طریق ابتکارات فعلی، مانند شهرهای فرهنگی در شرق آسیا، جشنواره هنری ژاپن-چین-کره جنوبی یا اجلاس صنایع فرهنگی  ژاپن-چین-کره جنوبی ارایه کردند.

محمد رسول الماسیه


[i] https://www.mofa.go.jp/a_o/rp/pageite_000001_00376.html

[ii] https://www.travelvoice.jp/english/japan-china-and-south-korea-agree-to-increase-exchange-of-people-to-40-million-by-2030-designating-culture-exchange-years-for-the-next-two-years

کد خبر 19917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =